EQ-painting

EQ-painting

måndag 4 januari 2021

Synliggöra och stärka "civilsamhället"

Sätter civilsamhället inom "duttar" - citationstecken - i rubriken. Ordet är nog inte särskilt känt eller vedertaget utanför vissa kretsar, de så kallat berörda eller närmaste.

Civilsamhället behöver därför synliggöras, vad alla gör i det. Föreningsliv och folkbildning. Den sociala ekonomin. Det alla gör ideellt för att de har ett starkt engagemang och oftast en stor vilja till förändring och förbättring.

Det är där jag har verkat mina fem år som ombudsman och där jag verkar i mina styrelseuppdrag och i de arbetsgrupper jag ingår. 

En formulering är 

Det som civilsamhället bidrar med i välfärdsbyggandet. Det som ligger utanför näringslivet och offentligheten. Ex. att föreningar deltar i regioners projekt så att de blir bättre och säkrar en bättre framtida lösning.

Jag letade efter en bra bild att tydliggöra med, men får leta vidare och kanske komma upp med en egen. Jag jobbar tillsammans med en styrelsekollega i Funktionsrätt VG med detta och vi kommer att återkomma.

Min fasta övertygelse är att vi ska synliggöra, tydliggöra och stärka den viktiga roll vi alla har i samhället. För att återta den viktiga roll föreningar och folkbildning liksom andra typer av gräsrotsrörelser har. Aktivism av olika slag är vanligt idag, men inte kopplat till de vedertagna formerna. För att komma vidare starkare behöver vi hitta nya former. 

Tillsammans kan vi jobba för att stärka och återuppbygga vår sönderfallande välfärd. Tillsammans är vi starka, vi alla engagerade eldsjälar. Och alla behöver inte vara eldsjälar. Det räcker långt med att tycka att en fråga är tillräckligt viktig för att ägna lite tid åt. Lite tid av många blir stor kraft.

Många otänkta tankar i detta ännu, men även många idéer att bygga vidare på. Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar