EQ-painting

EQ-painting

fredag 22 januari 2021

Dödssynder - Dygder - Dvärgar - Attityder

 I morse vaknade jag och tänkte på dödssynderna. Följaktligen började jag strax tänka på dygderna, eftersom jag är mer inriktad på det positiva än det dömande.

Det vi ska sträva efter. 

Och då kom jag in på de nio attityderna, eller förhållningssätten i mindfulness, enligt Jon Kabat-Zinn.

Därefter dök de sju dvärgarna upp i mitt huvud. Hur hänger alla dessa saker samman?

För att komplicera det hela hittade jag nu en minneslista på Wikipedia. För att lättare komma ihåg de sju dödssynderna förknippas de med varsitt djur:

  • Högmod – påfågel
  • Girighet – räv (eller groda[5])
  • Lust – get
  • Avund – hund
  • Frosseri – gris
  • Vrede – varg
  • Lättja – åsna 

  • Det här blev lite större än jag tänkt mig och inget en reder ut på en kafferast. 

    Å andra sidan är frågan hur viktigt det är att reda i det?

    Kanske bara återgå till min huvudsakliga åsikt sedan länge, att alla dödssynder hänger på den största dödssynden (enligt mig). Nämligen GIRIGHET. De flesta andra skulle inte finnas utan denna. 

    På min lista skulle jag även utesluta LUST och LÄTTJA som dödssynder. Dygderna FLIT och KYSKHET kan vara lika illa.

    Men framförallt resonerar nog förhållningssätten / attityderna i mindfulness:

  • Nybörjarsinne
  • Icke-dömande
  • Acceptans
  • Släppa taget
  • Tillit / tilltro
  • Tålamod
  • Icke-strävand
  • Tacksamhet
  • Generositet

Mer i linje med dem jag vill leva.

  

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar