EQ-painting

EQ-painting

måndag 18 januari 2021

Del av en tid som varit

Igår lyssnade jag på en podd, jag som inte är bra på att lyssna på radio och poddar och så... men nu var det min vän och förebild Miku Maria som pratade. I Avslutspodden, avsnittet här.

Så fint att höra hennes historia om tiden med Social Media Club, WebCoast, Geek Walk, Geek Girls och allt hon var med och skapade och höll levande under några fantastiska år.

Så viktigt för så många.

Så pratade hon om varför det blev dags för avslut, ändrade förhållanden, mindre kärlek och mer girighet sammanfattar jag just nu när jag skriver. Det gick från #sharingiscaring till "what's in it for me". Det gick från genuint gemensamt delande och lärande till mätande och räknande av antal klick och "likes". Från en varm gemenskap till ett ställe där många bara ville ha utifrån sitt eget intresse och vinning. Tog saker för givet i stället för att bidra.

Hur blev det så? Inga färdiga svar. Men för mig gav detta lyssnande en insikt kring det som jag var en del av i ett historiskt skeende. Jag är lycklig för det.

Samtidigt som jag lyssnade kom den här bilden till mig i ett annat flöde. Synkronisitet*. 


Och idag kom ett inlägg av Seth Godin - Three Types of Kindness. Vad har då "kindness" med detta att göra,  jo, den här delen är precis det som Miku Maria gjorde, och säkert fortsätter att göra:

"And there’s another: The kindness of not seeking to maximize short-term personal gain. The kindness of building something for the community, of doing work that matters, of finding a resilient, anti-selfish path forward"

 

Så härligt när det som är och det som har varit i tiden liksom slingrar sig samman och bildar ny mening.

Tack till Miku Maria. 
Lycka till till oss alla som vill verka i liknande anda.


Synkronicitet (nybildat ord baserat på synkron = samtidig efter grekiskans sýnkhronos) är ett begrepp som står för "ett iakttagbart meningsfullt sammanträffande utan orsaksmässigt samband". (Wikipedia)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar