EQ-painting

EQ-painting

onsdag 6 januari 2021

Påven om det allmännas bästa som drivkraften

Positivt överraskad och glad blev jag när jag i gårdagens Dagens ETC läste om Påven Franciskus som skrivit sin tredje encyklika med namnet Fratelli Tutti (Vi är alla bröder)

"I sitt tredje brev till den katolska kyrkan skriver han om att bekämpa egoismen och bygga en ekonomi där det allmännas bästa är drivkraften. "

Har han läst min blogg? Nja, inte så troligt även om auto-översätt finns. Men, så tydligt det blev att det är det här som ligger i tiden. Jag visste inte ens att han varit kritisk till nyliberalismen. Jag har ärligt talat inte vetat mycket alls om honom, mer än att jag snappat upp att han är klimatmedveten. 

Det får nog bli ändring på det nu.

Jag läser vidare:

"Det mest överraskande är ändå att påven strax därpå publicerade sin tredje encyklika med namnet Fratelli Tutti (Vi är alla bröder). Encyklikan baseras på Bibelns berättelse om den barmhärtige samariten men Franciskus betonar att han på ett avgörande sätt inspirerats av de samtal han fört med den ortodoxa kyrkans patriark Bartolomé och med den store imanen Ahmad Al-Tayeb i Kairo. "  
"Det sista kapitlet slutar med: ”Gud ser inte på oss med ögon, utan med hjärtat och Guds kärlek är densamma för alla människor oavsett vilken religion hen tillhör eller om hen är ateist”."

Börjar förstå att rubriken talar om sprängstoff.

"Naturligtvis är det Gud som är huvudfiguren i encyklikan. Men bakom det religiösa språket döljer sig en oförsonligt kritisk uppgörelse med nyliberalismen och en inbjudan att bygga en bättre värld nerifrån och upp. Vi behöver en ny ekonomisk arkitektur där det inte är vinsten, utan det allmännas bästa, som utgör drivkraften, skriver påven. Och, fortsätter han, vi måste omorganisera och förbättra FN och alla internationella organisationer så att de genomsyras av broderskap och solidaritet och inte nationell egoism."

I slutet av texten talar en kvinna om den sociala insats hon gjort utför. Hon erkänner att hon mest gjort det som en plikt, för att få ett erkännande. Men att hon nu omprövat och gör det av kärlek och ser de som hon hjälper som sina bröder, En man som har sett sitt företag som sitt livsverk har gjort om det till ett personalägt kooperativ. Han får frågan om varför:

"– Jag drabbades, säger Carlos. Jag insåg att påven har rätt. Först när vi på allvar behandlar varandra som bröder kan vi bygga en bättre värld."

Jag känner mig också drabbad, positivt, av ett hopp, ett allt större hopp. Det är inte bara jag och några till som har liknande tankar om en bättre värld. Påven står bakom och han har inte bara makt, han har samtalat med de som har makt inom andra religioner och han erkänner även ateister. Det är stort.

Det ger hopp. 


Påvens brev är sprängstoff av Lars Palmgren (artikel i Dagens ETC 2021-01-05)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar