EQ-painting

EQ-painting

fredag 15 januari 2021

Skogsbad och oväntade möten

Senaste veckan under mina promenader har jag funderat på ordet skogsbad, som jag hört men inte riktigt bekantat mig med.

 Jag hittar på Friluftsfrämjandets webbplats:

"Skogsbad, eller på japanska, shinrin-yoku, handlar inte om ”bad” i sin ursprungliga bemärkelse, utan om att bada våra sinnen i skogen." 

"Skogsbad handlar om att vara i naturen med öppna sinnen. Att genom syn, hörsel, smak, lukt och känsel vara mer i nuet för att komma åt hälsofördelar. I en vardag med mycket intryck hittar många ut i naturen för att få återhämtning, där skogsbad är ett sätt."

Jag har läst om forskning som visar på att på kort tid, om det var 20 minuter eller en halvtimme, så sänks stressnivån. Om en går ensam och förstås utan mobiltelefon eller musik i lurar. Har inte källan här och nu, men återkommer säkert kring detta.

Funderar på hur jag ska införliva detta med naturupplevelser och dess stärkande effekter i min verksamhet. Kanske guidade promenader med inslag av mentorsamtal? Vi får se.

På dagens promenad hade jag även ett par fina möten. Ett med husse till en valp, ett med en koltrast och så med en vän som helt oväntat fanns där, i "min" skog. Hon hade kommit för att promenera med en vän och vi fick ett fint samtal i vintersolen. 

Ibland bara gå i tystnad, ensam "ur spår". Ibland följa de allmänna vägarna med möjlighet till dessa oplanerade fina möten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar