EQ-painting

EQ-painting

torsdag 7 januari 2021

Människan och tekniken

Ämnet för dagen kom till på förekommen anledning, så att säga.

När jag skulle skriva på datorn, som jag brukar, så fanns plötsligt ingen uppkoppling till internet. Vilket föranledde en del testande, att starta om webbläsare, dator och så.

Vardagsmat med teknikstrul, för alla och envar. Nu i de digitala mötestiderna kan vi undra hur mycket tid som går åt till teknikstrul?

Visionen i början av persondatorernas intåg i våra liv, och de första mobiltelefonerna, var att tekniken skulle hjälpa och avlasta och frigöra en massa tid.

Nu under ständigt digitalt flöde och närvaro i sociala medier, påtvingade digitala möten, med det ständiga teknikstrulet, kan vi undra. Har vi fått frihet eller blivit fångar?

Självklart är mycket positivt, som att kunna mötas digitalt när vi inte får resa eller ses, få tillgång till information och kunskap samt att enkelt kunna nå ut, för att nämna något.

Men viktigt att reflektera över när tekniken tjänar oss och tvärtom, och vad vi har den och tiden till. Inte svart eller vitt, rätt eller fel. Utan regnbågens alla nyanser, olika i olika sammanhang.

En radioreklam som går just nu säger ungefär ”Att ha mobiler på möten är som att ha ett spädbarn i rummet. Kräver ständig vaksamhet och vid minsta pip går uppmärksamheten dit”. Lite tänkvärt.

Nu när teknikstrulet störde mig märker jag att mitt fokus blev splittrat. Kan bero lite på sena timmen också så jag stoppar här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar