EQ-painting

EQ-painting

tisdag 26 januari 2021

Låt alla goda krafter bidra

Webinar som jag redan glömt namnet på men det var SMER - Statens medicinetiska råd och Funktionsrätt Sverige som anordnade, kring etik och psykisk hälsa i pandemin.

Flera sade kloka saker men jag väljer ut det som handlar om mitt fokus just nu. Det var ordföranden i NSPH, Ankie Sandberg som satte ljuset på det och bland annat sade:        

- Vi har drabbats som samhälle och ska lösa det som samhälle. Låta alla goda krafter bidra.

- Socialminister m.fl. är nu äkta intresserade.

- Vi behöver en gemensam samhällsanda och civilsamhället är en viktig faktor i detta. (Ordet kanske inte var civilsamhälle, andra uttryck som användes var föreningsvärlden, det frivillga, frivilligorganisationer, och idella sektorn.)

Så bra när vi får höra liknande budskap i olika sammanhang och det upplever jag att jag gjort. Även om flera av dessa sammanhang är just inom civilsamhället så är flera, som AllAgeHub i samverkan kring frågorna. Att även höra intresse på ministernivå låter bra.

Apropå mångfald skrev jag i chatten - Mångfald är bra, alla kan bidra. Det är så viktigt för vår framtid, att alla får möjlighet att bidra utifrån sina förutsättningar.

Efter mötet cyklade jag till Majorna för ett möte med en av mina underbara människor. Vi kunde sitta ute i solen och fika, med varsin filt runt benen. Viktiga samtal och reflektion. Viktigt att få ventilera för både mående och byggande av framtid.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar