EQ-painting

EQ-painting

torsdag 21 januari 2021

Samskapande

I förrgår var jag med på en fantastisk dag. Jag hade anmält mig utan att riktigt veta vad som väntade. 

Hade trott att det kanske skulle vara en följd med föreläsningar, men det var något helt annat - en dag fylld av samskapande och goda samtal.

Nu när jag tittar på sidan ser jag att rubriken säger något annat. Och läser vidare att det en skulle ha med till dagen var nyfikenhet och vilja att bidra.

Det utlovas inspirerande samtal med människor från många sammanhang och länder. Det infriades verkligen. 

Reimagine Leadershipreunion/new beginnings
- explore how ​to relate, work and thrive in complexity

Det blev den sortens delande och lärande som verkligen är en rikedom, som inspirerar och får en att växa. På förmiddagen var jag i en "break-out" som handlade om att skapa "communities", gemenskaper. Där kunde jag prata om HjärnPunkten, andra i gruppen hade både liknande och annorlunda exempel. 

Det är spännande att så snabbt kunna påbörja goda samtal, delande och samskapande med människor som aldrig mötts förut. Oavsett vilket land eller vilket sammanhang, när ämnet och fokuset är gemensamt och viljan god. Då blir det intressanta och givande samtal.

På eftermiddagen handlade det om mångfald och inkludering. Tre exempel på verksamheter, en i Sverige, en i England och en i Zimbabwe. Spännande att lyssna på och sedan i mindre grupper prata kring och kring våra egna erfarenheter. Även här hade jag mycket från HjärnPunkten att dela. 

Vi problematiserade detta med inkludering, att det inte alltid är bra. Att exkludering kan vara viktigt också. Men att det är viktigt att vara tydligt med varför exkludering behövs. Exempelvis i HjärnPunkten så behöver de som inte har förvärvad hjärnskada exkluderas för att det ska bli den trygga samvaro som gruppen tidigare saknat. En gemenskap där man inte behöver förklara sig utan blir sedd för den man är, i den dagsform man är. 

Dagen avslutades med att konstatera att vi fyllt våra hinkar med hopp. Låter lite kul på svenska - Bucket full of hope låter naturligare.

Hoppas på fler dagar som denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar