EQ-painting

EQ-painting

tisdag 29 mars 2016

Tips #1 - Skapa en rutin

Tänker att det är så olika med tips, om man ska ta till sig dem som person eller som grupp, eller för hela mänskligheten? Nu har jag vänt på tipsen i förra inlägget både med mig själv och den grupp jag delade med, sparringgruppen FRAMÅT. Framförallt ska väl alla ta till sig tips på det sätt som passar bäst, för den det gäller:

Vad JAG tycker om tipset "Skapa en rutin":

  • Jag är ingen rutin- eller princip-människa. Med strävan att vara i verkligheten och dess föränderlighet blir såna saker oftast mer hinder än hjälp.
  • Själva orden rutin och princip låter för mig som något fastställt och oflexibelt.
  • I stället för rutiner väljer jag goda vanor.
  • I stället för principer lutar jag mig mot mina värderingar.


Vad Sparringgruppen FRAMÅT kom fram till:
(Vi gick först igenom alla tipsen och satte plus (+) minus (-) eller frågetecken (?) för hur vi kände spontant och sedan pratade vi lite mer om några av tipsen)

  • Ingen såg rutiner som ett plus.
  • Vi behöver kunna vara flexibla och fasta rutiner blir hinder för det.

Jag vill ändå avsluta med en rutin, min enda, och en som jag är nöjd med. Det är min morgonrutin som är mycket bra, för mig. I stället för att "snooza", som jag förstår att många gör mycket och länge, så vaknar jag genom att morna* mig och sätta fart på systemet. Jag gör akupressur på ett antal punkter jag lärt mig och jag gör en liten helande-meditation för att bli av med negativa tankar och känslor - som ofta släpps loss i mina drömmar - och för att släppa in den positiva energi jag vill fylla min dag med. Avslutningsvis gör jag tre solhälsningar - yoga - och hälsar på så vis den nya dagen.

* synonymer.se: morna sig el. morgna sig bli riktigt vaken, gnugga sömnen ur ögonenkomma igång,vakna

Tipsen kommer från inlägget Dela på olika vis

#blogg100   Dag 29

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar