EQ-painting

EQ-painting

söndag 6 mars 2016

Om att säga nej


Seth Godin är en av mina favoritbloggare, egentligen den enda jag följer - inte så att jag läser hans blogg varje dag men han bloggar en gång om dagen och jag prenumererar på inläggen till min mejl. (Associerar som vanligt till nya intressanta spår - hur följer och hittar folk det de läser? Använder man RSS/mejl/flöden på FB, Twitter, Instagram, favoriter i webbläsaren, tips från vänner, ,...?? Jag kanske återkommer om detta, vem vet.)

När jag läser något bra vill jag ofta dela, och jag delar hellre korta saker som jag tror att andra orkar läsa... såna korta, koncisa och oftast träffsäkra inlägg levererar Seth Godin, hela tiden.

Idag fastnade jag för ett om att säga nej.
Jag kör min vana trogen en fri översättning och lite kommentarer.

Om du inte är stolt över det, gör det inte.
Om du inte kan göra ett bra jobb, ta dig inte an det.
Om det kommer att distrahera dig från det som är riktigt viktigt, låt bli.
Om du inte vet varför de vill att du ska göra det, fråga.
Om du behöver gömma det för din mamma, tänk på saken.
Om det gynnar dig men inte de du bryr dig om, avböj.
Om du håller med massan, det är inte tillräckligt.
Om det skapar en vana som kostar i det långa loppet, börja inte.
Om det inte för dig framåt, tveka och gå sedan din väg.
På den korta vägen verkar det alltid brådskande, och ett ögonblick när kompromiss känns rätt. Men i det långa loppet är det alltid det goda NEJen som vi kommer ihåg.

Som sagt översätter jag lite som jag vill, kommentera gärna och ge dina förslag.
Min kommentar är att det här får mig att tänka på Søren Kierkegaard 
och det han skrivit om när det skaver. Då ska man leta någon annanstans.

Originaltexten och källan:
If you're not proud of it, don't serve it.
If you can't do a good job, don't take it on.
If it's going to distract you from the work that truly matters, pass.
If you don't know why they want you to do this, ask.
If you need to hide it from your mom, reconsider.
If it benefits you but not the people you care about, decline.
If you're going along with the crowd, that's not enough.
If it creates a habit that costs you in the long run, don't start.
If it doesn't move you forward, hesitate then walk away.
The short run always seems urgent, and a moment where compromise feels appropriate. But in the long run, it's the good 'no's that we remember.

#blogg100   Dag 6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar