EQ-painting

EQ-painting

onsdag 2 mars 2016

Mitt ord för året är VÄRME, att VÄRMA


I stället för nyårslöften, som jag nästan aldrig har pysslat med, så gillar jag att sätta fokus på ett ord som kan vara lite av en ledsagare under året. När jag skummade igenom tidigare inlägg såg jag att jag förra året utsåg GLÄDJE till ett sånt ord.

Glädje vill jag absolut fortsatt ha med mig på färden, GLÄDJE är ett bra fokus. Och glädje finns med i det citat som jag citerar mest av alla *:

MÅSTE och BORDE är döden 
Låt GLÄDJEN föra din pensel

Tidigare viktiga ord jag har fokuserat på och därefter införlivat i mitt liv - i mitt väsen, varande och görande - är TILLIT och KÄRLEK.

Ser med vemod tillbaka på den tiden då jag som ett mantra rabblade KÄRLEK, VÄRME och RESPEKT på väg till dåvarande jobbet. Då var det som för att bygga en sköld, eller "ta på teflontermosen" som en beteendevetare uttryckte det, som ett skydd mot en tillvaro där jag inte kände att vi blev behandlade med respekt. Det var tufft.

Respekt för varandra är grundläggande. Att det bottnar i respekt för sig själv är något jag med tiden förstått allt mer, att det är därför som vissa inte kan visa andra respekt...

Åter till VÄRME och att VÄRMA som också är ett mycket bra fokus.

Värme, värme, värme, tänker jag när jag stöter på något av det jobbigare slaget - om det så är en annan person eller en av mina egna tankar.
Stoppar mig själv med att upprepa ordet, i stället för att svara för fort eller gå i försvarsläge.
Under tiden jag upprepar ordet hinner jag reflektera och inser oftast om det är värt någon kamp.
Om inte är det alltid bra att sprida värme hur som helst.

Det blev ett litet vardagstips i värmens tecken. Känn värmen.



 * Samtal med änglar, Gitta Mallasz

#blogg100, Dag 2




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar