EQ-painting

EQ-painting

måndag 1 februari 2021

Inre omställning krävs för yttre hållbarhet

Titeln på forskning.se tilltalar mig direkt.

Jag känner igen det jag skrivit om och funderat på så mycket på sista tiden.

Vill gärna reflektera mera, först länken till artikeln: 

- Inre omställning krävs för yttre hållbarhet

"Det finns en stor brist i dagens sätt att förhålla sig till hållbarhet, och människans inre dimensioner försummas."

– Inre omställning kan ses som en förutsättning för att utveckla inre attityder och förmågor som medkänsla, och innebär en fundamental förändring i hur människor tänker på och agerar kring ekonomiska, sociala och ekologiska kriser på både lokal och global nivå, säger Christine Wamsler."

Christine Wamsler är professor vid Lunds universitet och en pionjär inom forskning och undervisning när det gäller att förena hållbarhet med inre omställning.

Det är  så spännande att dessa aspekter beforskas och att det tas i ett vidare sammanhang:

"Det finns en rad teorier och empiriska studier som visar på samband mellan inre omställning och hållbarhet, inom både hållbarhetsforskning och andra fält som social neurovetenskap, psykologi och beteendeekonomi. Det handlar bland annat om upplevt välmående, klimatförändringar, hållbar konsumtion, kopplingen mellan människa och natur, rättvisefrågor samt social aktivism."

Jag säger bara JA, det här vill jag grotta mer i och engagera mig i.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar