EQ-painting

EQ-painting

fredag 19 februari 2021

Vägmärken med ord på vägen

I Livsstilsverktyget som jag skrev om häromdagen var det ett tema kring WHO:s hälsoteman.

Citat från Dag Hammarskjölds bok Vägmärken, dessa citat finns på stenar längs en vandringsled mellan Abisko och Kebnekaise. Jag väljer detta:

Insatsen söker oss, inte vi insatsen. Därför är du den trogen, om du väntar, beredd. Och handlar – när du står inför kravet.

 

Så kommenteras för att inbjuda till reflektion:  

Det är därför frågorna till oss själva kan bli så viktiga: Vad i livet är väsentligt och vad är oväsentligt? Vad av allt jag fyller min dag med är meningsfullt och vad följer mest med av gammal vana? Vad behöver jag säga nej till? Det är först när vi vågar säga nej till något som vi också får utrymme att säga ett helhjärtat ja till det väsentliga.

Att säga nej har varit lite av ett tema senaste veckan, har blivit påmind från olika håll.

Att säga helhjärtat JA låter så bra. Det vill jag.

Ytterligare för reflektion om den andliga styrkan, kanske den som behövs för det helhjärtade JAet?

WHO talar om andlig styrka som en viktig men kanske bortglömd aspekt av hälsan. Det handlar om erfarenheter av någon eller något som skänker en grundläggande tillit, som bär oss genom motgångar och sorg och sjukdom och hjälper oss hantera livet. Vad tänker du själv om detta? Vad av Vägmärkena kan du ta till dig i din vardag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar