EQ-painting

EQ-painting

tisdag 2 februari 2021

Digital närvaro och frånvaro

Lustigt att jag skriver rubriken med mobilen i vänster hand, plattan i knät och datorn till höger. Skriver förstås bara med en hand då, den lediga högern.

Inte optimalt kanske men bra för mig just nu.

För precis som med medveten närvaro ska den digitala närvaron vara medveten.

Då kan den vara lite galen som nu. En liten stund.

Sedan dags att byta position. Och tänka på den digitala frånvaron.

När behöver du vara frånvarande från det digitala? Är du det tillräckligt ofta? Medvetet valt?

Annars pratas med digital närvaro som att en behöver vara närvarande i den digitala världen, på sociala medier och så. Hur många olika råd om det jag läst genom åren kan jag nog inte räkna. Ofta tvärsäkra - viktigt att du är här och varje dag, bloggar minst en gång i veckan, inte gör si eller så och dessutom använder rätt taggar samt analyserar din data, det vill säga hur många besök och gilla-klick, kommentarer och annat din "närvaro" genererat.

Det stämmer inte. Kanske för några, men inte för den stora massan. De flesta försöker inte kränga saker eller tankar enligt den gamla världens affärsmodeller De flesta, hoppas jag, är därute för att de gör något de gillar, är engagerad i och vill dela, kanske föra dialog kring.

Men, jag kan vara naiv som vanligt. Då väljer jag att vara det. För jag tror på den nya världen, med cirkulär ekonomi, samarbetsekonomi, hållbarhet och mer mänsklighet och värme. Det är därför jag är här, både i denna blogg och på jorden.

Så, jag kommer reflektera vidare kring både den digitala och den andra världen - båda är delar av samma tillvaro. Och jag kanske får till en kurs om hur en kan förhålla sig och må bra hållbart oavsett antal "devices" (enheter), klick och inlägg. Behovet finns och är uttalat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar