EQ-painting

EQ-painting

onsdag 24 februari 2021

Jerusalema - Dansa dansa dansa

En tanke som dök upp är hur stor denna dans har blivit - i behovet att göra något kul tillsammans i dessa svåra tider. På YouTube finns sida upp och sida ned med filmer på dansare av alla sorter, även många ihopmixade, ex. för Sverige. Jag hittade även originalet, där dansas det inte så mycket.

Jerusalema Original - Master KG (Feat. Nomcebo)

Nästa tanke om hur danser med bunden koreografi kan sprida sig, att det är en dansform som passar många. 

Personligen är jag mer för fri dans, gärna frigörande. Men jag har i min späda ungdom dansat folkdans, det som i vissa delar även kallas gammeldans (jag kan inte riktigt vad som är vad, men något anses säkert "finare2). Där var det bundet, inte minst i schottis med turer och kadriljerna.

Trygghet i bestämda steg, tänker jag.

Trygghet som jag medvetet tackat nej till, inte bara i dansen utan i livet.

Trygghet i det bundna som jag kan sakna men som jag gillar att ha brutit mig ut ifrån. Jag har annan trygghet. Men trygghet som inte är så bunden är ibland svårare att känna, och att sätta fingret på.

Tänker fortsätta dansa fritt och formulera min sorts trygghet. Tror den gynnar växandet och växandet (inte det ekonomiska nu alltså) är viktigare för mig.

Växande i tillvaron. Växande som människa, tillsammans med andra människor, i vår natur på vår enda gjort. Hållbart.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar