EQ-painting

EQ-painting

lördag 27 februari 2021

Skulle bara, men så villar jag bort mig...

... som det blir med ett högprocessande system och en hjärna som lätt går på högvarv. 

Det var en enkel sak, jag tänkte skriva, eventuellt citera, om en bok för dagen. Jag har fått fina texter vid några tillfället och så frågade jag.

 - Ord för dagen av Sofia Sivertsdotter heter boken.

Förstås ska jag ange källa. Googlar och hamnar på en väldigt proffsig hemsida. Hon är visst ett namn denna Sofia Sivertsdotter, reflekterar jag.

Hittar boken, fullständig titel är - Ord för dagen, 365 texter för styrka & sinnesro.

På vägen till det var jag inne på både sidan "Om Sofia", "Ord & tankar" samt "Aktuellt". Så det tog en liten stund. Finns många texter att läsa, skrivartips med mera.

Och jag känner mig lite vilsen.

Min ursprungliga tanke, att ta upp ett eller flera av citaten, orden för dagarna min vän valt ut, och så kanske reflektera lite på det.

Nu blev det så mycket att välja på. Fanns andra fina citat på hemsidan, ska jag kanske tipsa Skrivhälsans Ann om denna sida? Eller ska jag skriva något helt annat?

Ibland när det blir så här blir jag lite trött. Samtidigt som jag tycker att det är fantastiskt att kunna ta en liten stund nu och reflektera över hur jag fungerar.

Det är den höggradigt emottagliga och processande personligheten jag har som gör det. HEPP som jag kallar det i min utveckling av HSP (Highly Sensitive Person). På svenska heter det nämligen oftast högkänslig och ibland högsensitiv som är bättre men inte bra. Det handlar inte om känslighet som de flesta tänker på. Det handlar om just högre intag och processande, av inte bara känslor utan alla intryck och tankar och så.

Men, nu kom jag in på något ännu mer annat än de saker jag var inne på. Men inte osökt. För det är just anledningen till att jag till synes "byter spår" eller "svävar ut" eller så. Min hjärna och jag fungerar så. 

Det är en styrka. Men inte alltid så lätt att styra. 

Finns anledning att återkomma till både ord på vägen och HEPP. Ska förbereda nya inlägg om dessa ämnen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar