EQ-painting

EQ-painting

söndag 7 februari 2021

Upp och ned och ned och upp

Det är inte alla dagar en känner sig på topp. Idag har varit en sådan dag.

Men så hittade jag lite bra anteckningar och blev uppiggad. 

Och så tänker jag just att det är så här, att inte alla dagar är på topp. Utan regn ingen sol, typ.


Läste och kommenterade ett Facebook-inlägg om stormen kring att "papperslösa" eventuellt skulle få vaccination. Så jobbigt med den människosyn som visar sig när de blåbruna talar.

Jag hade tagit till mig detta citat:

"Det är först när man i första hand ser sej som en likvärdig del av hela mänskligheten som man får en självbild som stämmer."

Stefan Sundström krönika Dagens ETC 4/2-21

Och i min kommentar var det jag tog upp:

Upprepar den etiska plattformen, tre principer till grund för prioriteringar. Fast ingen av de citerade verkar veta vad människovärde, solidaritet eller etik är.
'1️⃣ Människovärdesprincipen
– Alla människor har lika värde och samma rätt till vård oberoende av personliga egenskaper och funktioner i samhället.
2️⃣ Behovs- solidaritetsprincipen
– Vårdens resurser ska fördelas efter behov. Behoven hos grupper som har svårt att göra sina röster hörda ska särskilt uppmärksammas.
3️⃣ Kostnadseffektivitetsprincipen
– Hälso- och sjukvården har en skyldighet att utnyttja resurserna så effektivt som möjligt. Denna princip är dock underordnad de två första principerna.
Det här är alltså beslutat i riksdagen och inget godhetssignalerande vänsterliberalt PK-tjafs som Tegnell och Löfven kokat ihop i lönndom..."

Facebook-inlägget var av Peter Englund, delat av en god vän

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar