EQ-painting

EQ-painting

onsdag 3 februari 2021

Hjärnkunskap på Hjärnkrafts utbildningsdag

 Idag var det en heldag utbildning anordnad av Hjärnkraft och jag kan bara säga att jag är stolt att vara med i förbundsstyrelsen och utbildningsgruppen på Hjärnkraft. En mycket bra och innehållsrik dag, väl anordnad och genomförd. Inte kan jag ta till mig äran för att varit med bakom just denna dag, men de avslutande orden från både förbundssekreterare Cecilia Boestad och förbundsordförande Leif Degler står jag helt bakom - Hjärnkraft ska göra mer utbildningar, sprida mer kunskap.

Dagen började med Sofie Wennberg, som skadades för många år sedan nu. Hon hade en rik historia att berätta om sin resa, från "När blir jag frisk" till accepterande och strategier för att klara vardagen och gradvis orka mer. Hon var med i förbundsstyrelsen en period och framförallt är hon med i en fin skrift som går att beställa i Hjärnkrafts webbshop Vanlig hjärnskakning heter den, med undertexten När man inte blir frisk och Att leva med traumatisk hjärnskada. Rekommenderar hennes strategier, dessa har jag använd i utbildningar och workshops, bra samtalsunderlag.

En arbetsterapeut och en logoped från Danderyds sjukhus fortsatte daggen. Själv är jag lite trött så jag får återkomma med namn. Men de pratade rehabilitering och även de strategier. Så viktigt att hitta sin väg eftersom det är olika för alla.

Fördjupning kring forskning och vetenskap fick vi av Per Hamid Ghatan. 

Kanske får återkomma, är lite trött i huvudet efter allt intag av kunskap under dagen. 

Väldigt nöjd är jag, att forskaren pratade om vikten av att använda erfarenhetsbanken som Hjärnkraft har, och även andra saker som visade på samsyn inför framtiden. Det finns hopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar