EQ-painting

EQ-painting

lördag 27 mars 2021

Skriva bok?

Häromdagen skrev Seth Godin om tio skäl att skriva sin bok - Ten reasons to write a book.

Jag blev lite sugen igen, som jag ofta blir, på att skriva min bok. Den tanken har funnits hos mig så länge jag kan minnas - en dag vill jag skriva en bok.

För några år sedan gick jag kursen "Jag skriver min bok" för Ann Westermark. Tror att jag skrivit om det innan? Just det, det var när jag kom med i deras blogg. 

Men nu ska jag reflektera över Seths råd.

1. Det klargör mina tankar - ja, att skriva för att samla tankar och "skriva av sig" hjälper ofta.

2. Det tydliggör var du befinner dig just nu - ja, det är nyttigt att samla det som är i nuläget.

3. Det kommer inte bli en bästsäljare, så du kan koncentrera dig på de som du vill skriva för - det här är lite trösterikt för mig som ofta tänker "vad skulle min bok tillföra världen?". Det räcker förstås att den blir viktig för några. Om inte ens det så viktig för mig att skriva det jag vill skriva.

4. Det är ett projekt som är helt och hållet upp till mig - ja, och det är väl det som hindrar mig, att jag velar så..

5. Det är ett generöst sätt att dela - #sharingiscaring är min favorit-tagg. Delande är fint.

6. Som hobby är det energisnålt, tar liten plats och är bärbart - så sant.

7. För att du sedan får anledning att skriva en till - skulle vara det då...

8. Det kommer öka din auktoritet inom ditt område - vore inte helt fel, att även kunna använda som kurslitteratur eller så.

9. Vi behöver höra dina idéer, de är viktiga - ja, det kan man tycka.

10. Och så blir jag författare - en roll jag gärna lägger till alla mina andra.

11. Det är inte så svårt att publicera när jag är klar - nej, det finns en massa förlag och en kan trycka sjäv.

12. Publiceringen är en bonus, ett sätt att avsluta och inte meningen med det hela - helt klart, det är bokprojektet som är grejen.

13. Och du är inte så ensam som du tror.

Nu ska jag fundera vidare på dessa punkter, på vad jag helst vill skriva och lite på vilka som skulle ha glädje av min bok. Förutom jag som skriver den då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar