EQ-painting

EQ-painting

söndag 7 mars 2021

Pengar får världen gå runt, eller?

Förutom Seth Godin finns det en till jag har följt i många år. Varför vet jag inte, jo, det vet jag egentligen. Hans nyhetsbrev hette "The Art of Non-Conformity" och han har även skrivit en bok som heter så. Det kommer inte mejl lika ofta men ibland så kommer något som jag gillar, länkar här till det som jag citerar nedan Chris Guillebeau

Fångar tankar kring pengar på ett sätt som appellerar till mig för jag är inne på detta. Om pengar, tankar på hur tjäna dem o.s.v. hindrar dig eller bara får dig att känna dig illa till mods? 

Det finns ett botemedel - sluta tänk på pengar på det viset.

Bara för att normen säger si betyder det inte att du inte kan säga så i stället.

Back to the thesis: most mistakes that involve money are temporary; they do not have long-lasting consequences.

  • If you find that you’ve been spending too much, you can learn to save
  • If you’re in debt, you can learn how to get out of it
  • If your income is low, you can focus on increasing it

Millions of people have done each of these things, so surely you can, too.

Perhaps most of all, however, you can decide to worry less about all of these things. Money causes great stress and worry, and not only among those who are truly poor. Yet it’s all for something temporary!

What would happen if you turned your attention to more important matters?

För mig är pengar ingen drivkraft, så lite att jag ibland undrar om jag kommer kunna "driva mitt eget företag"?

Men om jag tänker annorlunda, på punkterna ovan och hur vi inte har så stora utgifter, och att det jag erbjuder faktiskt har ett värde. Jag tror att de som ser det värdet kommer vara villiga att betala, bara för mig att sätta rätt prislappar och leverera. 

Jag trivs bäst när jag gör som i den avslutande meningen i citatet - ägnar min uppmärksamhet åt viktigare saker. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar