EQ-painting

EQ-painting

torsdag 4 mars 2021

När är det bäst för mig?

Idag skrev Seth Godin ett inlägg som heter The Most Important Meal of the Day.

Men det handlar inte om det, mer än som en metafor över hur fastslaget det HAR VARIT när vi ska äta, sova och jobba.

Men att det inte behöver vara så längre.

Jag har reflekterat över detta en massa gånger. Nästan varje gång jag ser tips som "Så jobbar du hemma i pandemin".

Där står det ofta just om hur viktigt det är att göra saker "som vanligt", exempelvis gå upp på morgonen, kanske till och med "låtsasgå" till jobbet för att "hålla rutinerna".

Men alla vi som inte är så förtjusta i rutiner? Ska inte vi få passa på och göra som vi vill. Utan att någon pekar finger eller tycker saker.

Vi är vid dömandet igen, och att kunna gruppera människor och beteenden i rätt och fel, eller åtminstone bra och mindre bra.

Seth fortsätter sitt inlägg med det som jag tycker är så mycket viktigare än rutiner. Det är att göra saker när jag har rätt energi för det. Eller rentav för att få energi. Han exemplifierar just med det som jag tycker är jätteviktigt, för jag får energi av möten med mina underbara människor. Det har jag berättat om. Då ska jag förstås boka in sådana möten. Inte minst innan jag behöver göra något lite jobbigare. Så har jag laddat med god energi.

Det som är viktigt på det stora hela, tycker jag. är MEDVETENHET. Medvetenhet om hur jag fungerar och vad jag mår bra av. Då bilr det lättare att strunta i pekfinger och "goda råd" som inte passar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar