EQ-painting

EQ-painting

måndag 15 mars 2021

Existentiell hälsa och engagemang i folkbildning

Denna måndag har jag varit i två digitala möten som gett mycket. Många tankar och reflektioner och funderingar på vad jag kan göra med det, tillsammans med andra.

På webbinariet om Existentiell hälsa pratade Cecilia Melder om detta inte så belysta ämne. Men ack så viktigt.

 LIVSMOD - LIVSGLÄDJE - LIVSMENING

Så heter en serie samtalskort de har tagit fram där olika saker belyses med frågor kring 

TANKAR - KÄNSLOR - HANDLING

Nu förstår vi vad det handlar om - FOLKBILDNING - sån folkbildning som alla behöver.

Det gäller bara att få fler att förstå det. För som hon visade så är i Sverige högst upp i högra hörnet av alla länder vad gäller INDIVIDUALITET och GÖRA NYTT.

Det betyder att vi inte är så benägna att luta oss mot traditioner och ta hjälp av varandra. Men det kan vi ändra på, tänker jag. Behöver ändra på. För vår hälsa och för att föra vårt samhälle till ett bättre, mer hållbart läge.

Aktiv hälsa - hälsopromotion - HÅLLBAR HÄLSA HELA LIVET!

Så bra saker att ta med mig och verka för.

Och det andra mötet, gränslöst över akademi - föreningar - kommun. Gemensamt i engagemang och vilja att sprida det goda vi gör. FOLKBILDNING.

En process som är påbörjad, spännande att se fortsättningen.

Vill även ge en extra varm tanke till Stig-Åke, som var med på bägge mötena och som jag pratade med både innan och efter. Han förstår vilket sårbart läge jag är i, ser mig och stöttar. Samt att vi har en samsyn på det vi vill göra. Det kommer bli bra.

Men, ting tar tid.

Behöver påminna mig om det och om att vara snäll mot mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar