EQ-painting

EQ-painting

tisdag 27 april 2021

Stressande möten

Läser att Microsoft gjort en studie som visar att ändlösa möten är stressande för våra hjärnor.

Förvånad?

Knappast. Redan för många år sedan tyckte jag att min chef var en idiot när han sade att han hade haft "back-to-back meetings" i flera dagar. *

Back-to-back - rygg-mot-rygg på svenska - innebär alltså att nästa möte börjar samtidigt som det förra tar slut. 

Det säger sig väl själv hur idiotiskt det är. Ingen tid ens för toalettbesök eller ta en kopp kaffe eller ett glas vatten. Än mindre ställtid för att hinna smälta och reflektera och göra sig beredd för nästa möte.

Ställtid är något av det viktigast Bodil Jönsson lärde mig med boken Tio tankar om tid.

Tankar om tiden och vad vi gör med den är minst lika viktigt nu.

Möten och möten och möten är inte det viktigaste vi kan göra.

Viktiga mänskliga möten med mening är viktigt, men hur många är det?

En god nyhet från vården, där de verkligen är i stress nu. Jag hörde från en som pratat med personal på Sahlgrenska. De är glada att de slipper så många möten, att de får göra det de är där för, vårda människor.

Viktiga tecken i tiden och viktigt vad vi gör med möten framöver, digitala, fysiska, hybrider (det talas det mycket om). Mänskliga möten med mening. Mitt fokus är där.

Jag vill hjälpa människor och organisationer att se och genomföra möten som behövs och som ger deltagarna och verksamheten något, Jag har kapacitet att se både människorna, meningen och värdet i att ha, eller inte ha, möten. Jag är en mästare på att genomföra möten med mening och mervärde.

Idag valde jag bort ett möte efter att ha loggat in på Zoom, rent intuitivt. För många fyrkantiga bilder och de första jag hörde var två män som pratade om en teknik de köpt för sina möten. "Bara 500 kronor, det tycker jag är värt" Den andre personen höll. med, alla andra satt i sina rutor... Där gick det bort för mig. 

Kanske det blev ett bra möte sedan, hoppas det för de som var med.

Men mer värdefullt för mig var att välja bort. Jag är nöjd. Skriver här i stället och ska förbereda ett mänskligt möte i eftermiddag.


* Då detta var för länge sedan, när de flesta möten var fysiska, så skiljer sig en sak. Den enda "fördelen" med att digitala världen är att vi slipper förflytta oss från ena mötet til det andra. Men, är det verkligen en fördel? Inte ens några steg som får synapserna att hoppa. Låter som döden för mig och min hjärna. Jag står upp på de flesta möten för att kunna röra mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar