EQ-painting

EQ-painting

onsdag 19 maj 2021

Lura sig själv

Tänkte egentligen skriva om Agenda 2030-konferensen anordnad av Formas men det får jag återkomma till.
Det som pockar på är tanken på att lura sig själv genom att döma andra. Vet att jag hållit på med det en hel del och tror att det är jättevanligt.
Du är t.ex. irriterad på att din partner inte gör som du tycker, men om du reflekterar tillbaka till dig själv så är det kanske så att du själv inte gör just det som du tycker att din partner "borde" göra.

- Vore det inte bra för din rygg om du tränade lite, gjorde lite övningar?

Själv då. Vad gör du? Kanske inte just du har problem med ryggen men visst är det säkert något annat som speglar tillbaka som du "borde" göra.

Jag har i alla fall kommit så långt i detta att jag börjar se det. Medvetande, denna källa till sann förändring. 
Varför det är så enkelt att vilja förändra någon annan? Jo, för att det är så svårt att förändra sig själv.

Men, nu väcker jag tanken igen. Tanken som kan leda till handling, eller till icke-handlingen att inte döma någon annan. 
Börja med dig själv. Gräv där du står.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar