EQ-painting

EQ-painting

tisdag 6 maj 2014

Tankar om tid

Vissa föredrag jag hört och böcker jag läst har jag tagit till mig budskap som jag sedan burit med mig genom åren. Visdomar och tips som jag använt och gjort om till att passa min värld och mina syften.
En sådan bok är Bodil Jönssons Tio tankar om tid. Jag lånar ofta böcker men den här har jag i min bokhylla, första upplagan, åttonde tryckningen. Tryckt i Finland 2000.

Saker som fastnade för att de stämde så bra var till exempel det jag nämnde igår - omställningstid. Det jag skriver om hennes begrepp nu är vad jag har lagt i dem under åren, kan inte garantera att det stämmer helt med hennes ursprungliga definitioner. Läs boken (i pocket för 41:-) så får du dem :-)

Omställningstid behövs mellan olika aktiviteter, vare sig vi vill inte. Kom på att hon kallar det ställtid, kan säkert läggas en distinktion mellan dessa två, men det handlar om mellantid.

Styckad tid blir det när det är för många saker vi försöker göra på samma gång, här är ofta signaler på telefon och nya mejl en bov som styckar upp vår tid. Det är viktigt att få till ostyckad tid när du vill ha saker gjort som behöver fullt fokus.

Klocktid och upplevd tid, när du tänker på det lite inser du hur ofta det är skillnad på dessa två.

Sedan pratar hon om att tankar tar tid och det återkommer jag ju ofta till, att tid för reflektion är något vi behöver.

Framlängestankar & baklängestankar är ämne för ett kapitel, underbart för mig som gillar att vända på saker.

Som du förstår, mycket tänkvärt om tid i den trevliga lilla boken.
Eftersom tiden stundtals är ur led och det numera diskuteras mycket om exempelvis hur ständig uppkoppling förstör vår tid, samt begrepp som kvalitetstid så återkommer jag i ämnet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar