EQ-painting

EQ-painting

tisdag 13 maj 2014

Nödvändiga nej

Så skönt det är när dagens blogginlägg från Seth Godin dimper ner och påminner om en sådan där härlig sanning.

Idag handlade det om hur viktigt det är att kunna säga nej vid olika tillfällen, för att kunna göra det du vill och bli värderad för den du är.

Att vi inte behöver överleverera och vända ut och in på oss, och att sättet att undvika det är att tacka nej till många tillfällen och möjligheter.

Öva på fraser som:

  • Jag kan inte ha möte med dig då.
  • Jag kan inte sälja till det priset.
  • Jag kan inte göra det jobbet rättvisa.
  • Jag kan inte komma på er fest.
  • Jag kan inte hjälpa dig.

För att:

  • Nej är grunden som vi kan bygga vårt ja på. 


Och Seth's blogginlägg i sin helhet, kort och koncist:

       No is essential
If you believe that you must keep your promises, overdeliver and treat every commitment as though it's an opportunity for a transformation, the only way you can do this is to turn down most opportunities.
No I can't meet with you, no I can't sell it to you at this price, no I can't do this job justice, no I can't come to your party, no I can't help you. I'm sorry, but no, I can't. Not if I want to do the very things that people value my work for.
No is the foundation that we can build our yes on.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar