EQ-painting

EQ-painting

söndag 11 maj 2014

Eurovision - gemenskap som kan göra skillnad

Igår kväll tänkte jag på vilken gemenskap vi har, alla miljontals människor som följer detta fantastiska jippo, inte bara i Europa vilket programledarna påpekade, utan i hela världen.

Men så ska man ju inte tänka, det är nästan kutym att säga något föraktfullt om Eurovision. "Inte tittar jag på det" liksom.

Då kändes det extra mycket värmande att det första som mötte mig i dagens FB-flöde var just en artikel av Malena Ernman. Inte vilken artikel som helst utan Sveriges mest delade, vilket hon och vi alla tackar för.

Malena pratar om att politik är på riktigt nu, och det känns fantastiskt att även Eurovision på sitt alldeles eget glittriga vis får vara med och visa det. Inte bara vinnaren utan flera andra bidrag hade budskap med lite djup (så fanns förstås även motsatsen, men det är bland annat bredden som gör Eurovision så fantastiskt).

Malenas slutord vill jag kopiera och sprida, och självklart delade jag hennes artikel jag också.
Europa hör ihop. Och vi har råd att hjälpa varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar