EQ-painting

EQ-painting

tisdag 11 mars 2014

Stort och smått, många tankar

Efter gårdagens tema om måste och borde tänkte jag kanske spinna vidare på dåliga samveten.

Det kändes aktuellt när jag tog mig ut i vårsolen i stället för att sitta och jobba.

Men så kom rapporteringen om utrikeskorrespondent Nils Horner som blivit ihjälskjuten i Kabul.

Den stora världen tränger sig in i min lilla värld.

En annan sak som trängt sig in idag är vetskapen om att en vän är sjukskriven, på obestämd tid. En inte så nära vän så jag fick höra på det via ombud, så att säga. En oro infinner sig. En känsla att jag vill höra av mig, men hur. Ett krya-på-dig-kort via traditionell post känns som det bästa. Får ordna det i morgon.

Det har blivit lite av kvällsrutin att skriva här, förutom någon enstaka dag har det varit just på kvällen jag har tagit mig an mitt uppdrag.

Kvällens reflektioner är annorlunda än morgonens, och de mitt på dagen. Särskilt dagar som den här när nyheter från olika håll, bokstavligen från olika håll i världen, kommer och ruckar på de tankar jag hade innan.

Tänkta tankar.

Tankar när man vaknar på småtimmarna så annorlunda de man har innan man somnar.

Tankar som uppkommer i samtal och möten.

Oönskade tankar och och tankar som bara känns så briljanta.

Nu tänker jag på världen där en journalist dödats på öppen gata, där vänner blir sjuka. Tänker på deras anhöriga, tänker på hur saker påverkar många, på olika sätt.

Blir lite trött i tanken, men  tänker ändå att tankar är nyttiga.

Tänker att det här blev lite flummigt, men det är så det blev idag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar