EQ-painting

EQ-painting

tisdag 4 mars 2014

Ettor och nollor

Har precis sett klart på tv-dramat med namnet Ettor & nollor, på SVT Play (både del 1 och del 2 ligger kvar till 18 mars). Vi skulle bara se en bit men det gick liksom inte att sluta. Ingen munter bild av Göteborg som målas upp, kan hoppas att det inte är riktigt så illa i verkligheten eller så är det värre än man kan och vill tro?

Ettor och nollor - på eller av.

Ettor och nollor styr allt i vår digitala värld, allt är uppbyggt av ettor och nollor. Helt otroligt att tänka på, för mig lika märkligt som att universum är oändligt. Ännu märkligare när man tänker på hur liten inverkan ettor och nollor hade på vår tillvaro för 100 år sedan och hur stor påverkan det har nu.

På eller av. Efter den här starka upplevelsen känner jag att jag behöver vara av, så det här blir inget långt inlägg. Hoppas att jag slipper drömma mardrömmar i natt. Vill inte heller drömma om ettor och nollor...

Vill hellre drömma om våren som jag fick känna på idag. En blek vårsol, krokusar, vintergäck och snödroppar.

Det är verkliga världen för mig, klorofyllstinna växter, naturen, himlens växlingar och vädrets påverkan. Men att gilla naturen utesluter inte att man gillar den digitala världen, vilket alltför många verkar tro - "riskerna med ständig uppkoppling" o.s.v. Hur vi kan kombinera den digitala och analoga världen på ett hållbart sätt vill jag återkomma till.

Vill även återkomma till att se människor som ettor och nollor, som Sebastian i dramat gör. Hur påverkar det den som säger så och hur påverkar det andra i omgivningen? Vad gör vår syn på världen och varandra med oss själva och varandra?

- Jag är bara hunden i det här, säger Sebastian där han sitter i förhör. Även det skulle kanske kunna vara positivt, för en hundälskare  ;-)  Men om uttrycket i sig tyder på något annat, att bära hundhuvudet.

- Är du hunden på något vis, i ditt liv?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar