EQ-painting

EQ-painting

onsdag 18 augusti 2021

Psykologisk trygghet

Psykologisk trygghet var ämnet för två halvdagars "sommarwebilog" och det var välordnat och givande.

Det handlar om förbättringsarbete eller rentav ett paradigmskifte när vi går från "patient söker vård" till "patient är medskapare i sin egen hälsoresa". Det sista formuleringen fick jag till alldeles nu, men jag har antecknat några bra formuleringar och hoppas på dokumentationen också.

Delar här den bild som vi hade för diskussionen kring makt. Den var intressant - var ligger makten? Makten kan ligga på flera ställen o.s.v.

Ett tema var medkrafter/förkrafter och motkrafter. Och så pratade vi "co-production", tydligen ett vedertaget begrepp inom vården. Jag vände mig mot att produktion inte passar när det gäller människor. Ett nyare begrepp är samskapande. 

Det kändes verkligen som att jag som patientföreträdare har mycket att komma med - en vy som inte vården kan ha själva - och det var verkligen värt att vara med. Inte minst för att se att det finns samsyn, även som vi kommer "från olika världar" eller åtminstone vyer.

Ska bli spännande med fortsättningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar