EQ-painting

EQ-painting

onsdag 8 april 2015

Värdelösa värdeord

Idag delade en vän en artikel i DN i ett ämne som jag har en del att säga om.

Värdegrunder ett surrogat för verkliga förbättringar.

Värderingsarbete och företagskultur och kommunikationsklimat och sånt som hänger ihop.

På min förra arbetsplats utfördes faktiskt ett genuint och genomtänkt arbete kring företagets värderingar och vad de skulle innebära i praktiken. Dessutom togs det fram både internt och marknadsmaterial som beskrev hur vi arbetade utifrån vår värdegrund.

Men det var många år sedan. Och sånt arbete överlever inte i längden utan att det hålls vid liv och uppdateras och vidareutvecklas i takt med tiden och företagets utveckling.

Det vattnas ur och mister sin betydelse och blir väl till sist ett surrogat - vackra ord i stället för verklig handling...

Men, nu har jag gått vidare och min egen värdegrund känns stadig att stå på.

Där är MÄNNISKOR - MÖTEN - MENING i fokus för det jag ska göra.

Det jag ska göra ska innefatta KREATIVITET - KUNSKAP - KOMMUNIKATION.

Både enkelt och svårt men för mig allt mer självklart och det känns det bra.
Riktigt bra att veta att jag vet.
En utmaning att se till att andra också ser vad det kan innebära.
Så att det inte låter som floskler utan betyder något med värde.
Så att jag får chansen att vara med och göra verkliga förbättringar.


#blogg100. dag 39


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar