EQ-painting

EQ-painting

måndag 22 november 2021

Compassion

På Sensus ledardag i förra veckan var jag på workshoppen kring Compassion med Sara Nordenstam. Googlar henne nu och ser att hon har https://guideconsulting.se/ förutom att hon jobbar på Sensus, tror jag. 

Men jag vill prata om innehållet - Compassioneffekten - Styrkan i förståelse, värme och omsorg.

Vikten av små steg symboliserades av två stegar, en där vi bekvämt kan gå de små stegen, den andra med långt mellan pinnarna så det blir nästan omöjligt.

För att citera mer från presentationen vi fick till oss efteråt. Det handlar om medmänniskor, medkänsla och att det inte bara är känslor utan även tankar, kroppsreaktioner och handlingar.

Därav hon använder det engelska ordet COMPASSION i stället för medkänsla.

Vi behöver förstå våra REAKTIONER för att kunna möta och ta hand om BEHOVEN bakom.

Våra tre motivationssystem

  • RÖTT - Undvika - Hot och stress - Rädsla, ilska, skuld
  • BLÅTT - Göra  - Utforskande och presterande - Driv, initiativ, prestation
  • GRÖNT - Vara - Trygghet - Lugn, glädje, samhörighet
Det ska vara ett samspel mellan systemen. I det gröna frodas COMPASSION.

Så fick vi några tips för att skapa lugn och ro samt några boktips.

Massera nacken och röra på käkarna var lite nytt för mig. (Även om jag rört på käkarna sedan min behandlare hittat det som satt sig där för ungefär ett år sedan.)

Så bra med saker en kan göra var som helst, som att andas medvetet. Ta ett par djupa nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar