EQ-painting

EQ-painting

tisdag 12 april 2016

Hälsotips för att må bra – Välj GLÄDJE!

I min närhet har jag någon som inte mår bra, tyvärr har jag väl flera... så jag fick för mig att samla ihop lite av det jag gör för att må bra

Känn efter,  med rätt inställning           
-          Var mår jag bra idag?
-          Vad har jag för goda tankar?
-          Välj aktivt bort oro, missnöje och andra oönskade tankar
                                                                           
Närhet skapar Oxytocin                           
-          Klappa katterna eller något annat djur  
-          Krama din partner, dina barn eller krama någon annan
-          Krama dig själv – håll om dig själv, rör dig själv
Rörelse
-          Massera dig själv för att komma igång, kanske akupressur
-          Gör något pulshöjande
-          Gör något för balansen
-          Gör något för vigheten
-          Gå ut och gå
-          Gå ut och cykla
Naturen                                                          
-          Njut av naturen
-          Njut oavsett grå dag / solig dag / regnig dag / blåsig dag
-          Se upp på himlen, eller husen eller bergen, flygplanen, molnen
-          Var vid hav eller sjö, vid vattendrag
-          Njut av växter
-          Njut av djur, stora och små, med och utan vingar
Glädje                                                             
-          Gör någon glad – börja med dig själv - Säg något snällt
-          Låt bli att säga något elakt, skippa gliringar och ironi
-          Undvik konfrontation – med andra och dina egna tankar
-          Välj bort oönskat, byt fokus till glädje igen
-          Gör mer av det du mår bra av
-          Gläd dig åt det du får gjort
-          Undvik att vara missnöjd på det du inte gjort
-          Gör mer att det som gör andra glada, du blir glad själv
-          Undvik att klanka ned på dig själv och på andra
-          Le
-          Hitta sånt som får dig att skratta, skratta med, inte åt någon
-          Lyssna på musik som gör dig glad
-          Dansa

-          Gör vad som helst som fyller dig med glädje (som inte skadar dig eller någon i din närhet förstås)


Som alltid när jag skriver såna här listor känner jag mig lite präktig - ger jag pekpinnar nu? Men å andra sidan kan det inte vara något som skadar någon... och om det inspirerar någon så kan jag vara lite nöjd. Nöjd i sig är jag att jag skrivit av mig :-) ett sätt för mig att må bra.


#blogg100   Dag 43






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar