EQ-painting

EQ-painting
Visar inlägg med etikett sharingiscaring. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sharingiscaring. Visa alla inlägg

torsdag 16 april 2015

Dag 3 - Leva & Fungera-mässan

Nu är det slut.
Alla som varit utställare på en mässa vet vad jag menar.
En otrolig lättnad.
Men också en omedelbar saknad.

Trötthet i huvud och fötter och mättnad av alla intryck.
Alla anteckningar, alla kontakter att ta hand om.

Men nu, just nu får jag vila lite.

Det har varit mycket.
Det har varit roligt.
Det har varit stundtals arbetsamt.

Det har varit givande.

Oj, vad många möten.
Oj, vad många människor.
Vad många företag och föreningar och grupperingar

Vad roligt. Alla samlade runt ett tema.

Att vara på mässa är som sagt
- otroligt givande
- tämligen krävande  och
- fantastiskt kul

Vi ses säkert nästa år igen!


#blogg100, dag 47


onsdag 15 april 2015

Som om... (Leva & Fungera dag 2)

... som om jag skulle vara mindre trött idag.

Livet i en mässhall är krävande.
Men också givande.

Jag tänkte skriva mer om Leva & Fungera-mässan på Svenska Mässan i Göteborg. (dag 1)

Och lite får det väl bli.

Möten med många människor och mycket mening.
Allt från arbetsförmedlare och socialarbetare till arbetsterapeuter och logopeder.
Medlemmar och förhoppningsvis nya medlemmar.
Människor med vetskap om vad Hjärnkraft är och de som inte har en aning.
De som har en förvärvad hjärnskada eller känner någon som har.

Bara allmänt intresserade.
En himla mångfald.
Så roligt med alla dessa möten.

Mest gripande idag var Magdalena Carsis framförande i stora salen.
Rubriken var "Sorgen tar liksom aldrig slut".
Magdalen lät oss komma in i hennes värld
föllja henne och hennes familj
där sonen Alexander blev allvarligt skadad 2007.

Vilken resa och
vilken styrka att dela detta med oss.
Tack Magdalena.

#blogg100, dag 46

torsdag 2 april 2015

Sharetorsdag

Tack @MikuMaria, Maria Gustafsson för dagens bild




Jag lever sedan länge efter #sharingiscaring, att delande är det vi ska göra för att bry oss, för att hjälpa varandra för att öka varandras värde för oss själva och varandra, för att må bra och känna glädje...

Dela.
Dela med ett leende.
Dela utan att tro att du måste få något tillbaka.
Dela för att du alltid får mer tillbaka än du ger.
Dela.
Le.
Var i det.
#sharingiscaring
Delande är att bry sig!


#blogg100, dag 33

lördag 28 mars 2015

Delandets glädje - Social Media Club Göteborg


Igår var det sista fredagen i mars.
Sista fredagen i varje månad är en speciell dag. Då är det Social Media Club-lunch i Göteborg.

Jag känner helt klart att det här ska bli en hyllningstext till dessa luncher, och till Social Media Club i Göteborg, och då med automatik en hyllning till Maria Gustafsson som håller ihop det hela.

När du googlar på Social Media Club Göteborg står det "If you get it, share it" med länk till hemsidan.

Men det låter lite tamt, att få och dela. Det innefattar inte hela dynamiken i delandet och mervärdet av att vädra med varandra kring dagens ämne. #sharingiscaring är lite mer i min smak - att det verkligen är att bry sig att dela, att det faktiskt är livsviktigt.

Igår var ämnet Strategisk säljande online-kommunikation. Hade det varit i något annat sammanhang hade det kunnat bli rätt flackt, kanske fullt av pekpinnar och affärsmässigt målinriktat?

I sammanhanget som bjuds på #smcgbg (ja så är "hashtaggen" använd den gärna) så blir det så mycket rikare.
Vid varje bord sitter en slumpmässig samling av samlad kunskap och erfarenheter. Från olika företag, organisationer, utbildningar, egenföretagare o.s.v.
Enbart blandningen talar om mångfald och mervärde...

På slutet av lunchen sammanfattas vad alla bord har pratat om och det filmas och "streamas" och finns förstås på hemsidan att gå tillbaka till.
Så får vi del av varandras klokheter, idéer och reflektioner.

Stämningen är alltid bra, tillåtande och uppmuntrande till att tänka utanför den berömda "boxen".
Oavsett ämne går du från lunchen med mer än du kom med.
Kanske med nya vänner och kontakter, åtminstone med nya insikter och reflektioner.
Helt gratis och på köpet.
Helt fantastiskt.
Det enda du behöver göra är att komma dit och köpa din lunch. Resten ger sig.

Nästa månad, i april, hoppas jag att vi ses, sista fredagen på Social Media Club. Ämnet är Att göra gott med hjälp av teknik. Spännande, eller hur?


#blogg100, dag 28


måndag 23 mars 2015

Kodamera frukost om appen Garantera


I onsdags var det ännu en trevlig och nyttig frukost hos Kodamera. Nyttig i bemärkelsen innehålls- och lärorik.

Det var Julia Lorenz på Ebeco som var inbjuden för att berätta om den app de tagit fram tillsammans med Kodamera, och om sina lärdomar från arbetet. Mikael Svensson från Kodamera var också med.

Ska kortfattat punkta ner lite av de bra saker hon tog upp.

  • Målgruppen är #1 - det är viktigt att gilla sin målgrupp, att känna dem
  • Gör en persona - beteenden och "painpoints"
  • Vinn deras hjärtan
  • Ha som strategi att komma in i deras vardag
  • Se till att vara relevant
  • Tänk på vem du designar för
  • Gör en tidig version och testa på målgruppen
  • Möt slutanvändare
  • "Fail fast" - hitta problemen
  • Locka användare att registrera för att få fortsatt testunderlag
  • Visa kunden vägen
  • Följ magkänslan
  • Ställ frågan VARFÖR. Ofta
  • Fråga inte alltid om lov
Den första prototypen togs fram på papper, för att kunna testa tankegångarna snabbt. Därefter en digital, enkel variant. De hade med sin "gamification"-tänket, att det ska vara roligt också.

Julia berättade även om vinster som de inte hade räknat med från början, som till exempel att kunna använda insamlad data och insamlade foton. Samt att de bromsade vissa saker som de tänkt ha med från början för att i stället ta med dem efter hand.

I det stora hela lät det som ett skolexempel på ett bra projekt, där rollerna både mot Kodamera och slutanvändarna gjordes klara och arbetet utfördes flexibelt och för att vinna målgruppens hjärtan + bli lönsamma och mer konkurrenskraftiga. 

Tack för en bra frukost!


#blogg100, dag 23


torsdag 19 mars 2015

Så bra föresatser...

... har inte du det också?

Så bra föresatser om vad du ska göra, allt du ska fixa,så bra det ska bli..

Jag sade igår att jag tänkte skriva om mitt frukostseminariuum på Kodamera.

Så sitter jag idag och lyssnar på "Love Hurts" med Nazareth.

Vad har det med saken att göra?

Jo, att saker kan komma emellan.

Idag kom raggmunk emellan. Jag fixade till barnen och till mormors glädje. Hon dog långt innan de föddes. tyvärr, men i raggmunken kan vi mötas...  Hon var världsmästare i raggmunk och mycket annat.

Så det här med länkande, på YouTube. En av de föreslagna låtarna var Lady in Black med Uriah Heep En låt jag knappast skulle ha lyssnat på annars, även om jag minns att äldste brorsan lyssnade på dem...

Och vidare till  Freddy Mercury - Living on my own. Världsklass!

Vad är din världsklass?

"I don't have time for no monkey business" - vem fan har det?


#blogg100, dag 19

onsdag 18 mars 2015

Mentorskap på olika vis


Hade tänkt att skriva om frukosten som Kodamera bjöd på idag men det får väl bli i morgon.

För det var en sak till från #WebCoast som gjort sig påmind, under flera samtal idag.

Det handlar om söndagens session
Hur skapar du din egen framtid? (filmad)
MICHAEL SILLION - Från löneslav till entreprenör

Framförallt om biten med att ha mentor, vara mentor och vara bundsförvant. Klippt ur Michael Sillions blogginglägg om Tai Lopez och att investera i sig själv låter det så här:

"Spend 1/3 of your time with people behind you on your journey. Your Mentees
  Spend 1/3 of your time with people on the same level. Who are on the same journey.Your Allies
  Spend 1/3 of your time with people 10 to 20 years ahead of you on your journey. Your Mentors"

Jag har varit mentor i DIKs mentorprogram och jag har haft ömsesidigt mentorskap, om än informellt. Och många allies/peers/bundsförvanter har jag också. Håller med om styrkan i resonemanget även om  jag inte tror att man kan fördela en tredjedel av tiden på varje (menar kanske inte en tredjedel av dygnets timmar eller ens den vakna tiden men ändå). Tycker inte heller att det alltid går att särskilja vem som är på vilken nivå för det kan skifta. I vissa områden kan du vara mentor åt någon, i andra ämnen är du för samma person adept eller på samma nivå, "allie".

Det som var bra för mig var att jag blev påmind om att ta tag i mina olika versioner av mentorskap igen. Och det gjorde jag. Har redan bokat ett möte nästa vecka med en bundsförvant för att kunna formalisera lite mentor/adeptskap. 
Med människor du redan delar mycket - varför inte ta det till nästa nivå? 

Hur har du det i den här frågan? Har du reflekterat över den? 
Om inte kan jag rekommendera att fundera lite, sätta ord på dina tankar och idéer och presentera för den/de du är intresserad av. 
Hur kan de omkring dig hjälpa dig och hur kan du kan hjälpa dem? 


#blogg100, dag 18

tisdag 17 mars 2015

Närmar mig godheten

Jag närmar mig godheten rent bokstavligt och bildligt med fina fotot från fina fotografen Sina Fahrat (mitt på mobilen är okej men inte lika skarpt och dessutom med konstigt ljus från vänster - skillnad på proffs och amatör).
Här har jag klivit ur bilden och det går att läsa lite av det jag samlade i en tankekarta under vårt goda samtal om godhet. Eftersom vi var få så blev det ett informellt samtal utan den struktur som jag hade haft om vi varit fler, men inte utan många intressanta infallsvinklar.


Foto: Sina Fahrat

Ämnet godhet kom upp förra året som motvikt till allt elände som framförs i media, som om webben och sociala medier bara var fullt av mobbing och näthat. Självklart kommer de aspekterna med i vårt samtal och vi cirklar flera gånger kring vad vi med godhet kan göra för att motverka "det onda". Att med godhet i stället öka förståelse och mångfald samt skapa gemenskap.
I årets samtal togs samma frågeställning upp - hur ser godhet på webben ut?  Det kom fram både saker som vi hade uppe 2014 som en hel del nya tankar.

Exempel på hur godhet visar sig på nätet är saker som att du kan:

  • motverka negativa strömningar; bromsa och ifrågasätta allt från gnäll, tveksamheter och negativitet till det som mer tydligt är diskriminerande och/eller hatfullt.
  • bidra till bra klimat och på så vis hjälpa till att överbrygga olikheter, såväl mellan generationer och grupper som geografiskt.
  • visa medmänsklighet, visa att du bryr dig, vara lyhörd och visa omtanke.
  • bjuda på dig själv, öka kontakt och interaktion och även bekräfta andra. Se och bli sedd.
  • ge hjälp och råd och dela med dig. Fråga och tala om dina behov, var öppen. Hjälp kommer ofta från oväntat håll.
  • tillgängliggöra och nyttja information - du kan förändra din och andras syn på världen och i det se nya värden.
  • bygga gemenskap där det är lätt att tipsa, ge råd och peppa varandra.

Det var en del av det som kom upp under vårt samtal men tyvärr saknas en hel del av nyanserna och exemplen vi tog upp...

... men du kanske har något gott exempel att dela, eller annat gott att tillägga?



#blogg100, dag 17

måndag 16 mars 2015

Godbitar om WebCoast


Många skriver om WebCoast och många bilder sprids på Twitter och Instagram, bara sök efter #webcoast där du är.


En hyllning av Maria Gustafsson från Ola Berg, att hon har skapat ställen och tillfällen för:
"Att mötas, att lära sig, att skapa, att få idéer och tankar, att hitta högre gemensamma syften, det är allesammans djupa och starka inre motivatorer för oss människor. När vi ägnar oss åt det upplever vi att våra ansträngningar är meningsfulla och vi får en smak för det som arbetet alltid skulle kunna vara. Nej, inte alltid skoj. Men alltid meningsfullt. 
Alltså människor som möts, i deltagardrivna samarbeten, där man själv drar till sig det man ser behov av, i tvärfunktionella konstellationer, där ledarfiguren inte fokuserar på att leda utan på attfacilitera fram tryggt självledarskap, i ett arbete baserat på människors inre motivation."
Hela Olas blogginlägg


Väldigt bra sammanfattning om Ida Hedbergs dragning om att blogga, av Ingela Hjulfors Berg.

Jag känner igen mycket att det Ida säger, vill samla tyst kunskap och att en del inlägg inte behöver bli så bra. Få se om det blir 80/20 för mig med, och åt vilket håll...

Just idag pekar mitt inlägg mest på andras inlägg. Men det är också ett bra sätt att dela och att lyfta varandra. Allt behöver man inte göra själv. Göra tillsammans men tänka själv.

www.webcoast.se samlas allt. Dit har jag inte hunnnit än... Men, i år ska jag göra det jag hade föresatt mig förra året. Kolla fler filmer från sessioner jag inte hann/kunde gå på och läsa mer av vad andra skriver. Ska boka tid i kalendern, minst ett par gånger i veckan för detta.

För det delades otroligt mycket intressant och nyttigt och roligt och tankeväckande och utvecklande och fantastiskt under denna knytkonferens.


#blogg100, dag 16

söndag 15 mars 2015

Mera WebCoast


Söndagen började jag - förutom inledande prat med ett antal människor - med att gå på en session om att Skapa sin egen framtid (filmad på Bambuser)

Glöm "Fake it until you make it" - tala i stället om att experimentera. En av de bra sakerna Michael Sillion sade under denna session. Många bra tips, ska återkomma till dessa.

Ibland går det bra att experimentera, ibland inte. Men oavsett så lär du dig på vägen.

"Suck, suck, suck until you get success" 

... ett annat sätt att uttrycka det på som vi fick till oss i samband med den talkshow som avslutade WebCoast.

Jag höll också en session, den handlade om godhet. Till den återkommer jag också.
Bildbeviset tackar jag Malin Friis-Liby för

Embedded image permalink

Mycket att återkomma till med andra ord. Men, eftersom jag förespråkar tid för reflektion ska jag leva som jag lär i detta.

Inte pressa fram något.

Låta det sjunka in.

"Massera" det jag tagit till mig.

Låta det komma ut som nya insikter, idéer, tankar och funderingar.

Inte mycket som blir bättre av att jäktas fram. Det är min erfarenhet.

Låta saker ta sin tid. Ha tillit till att det blir bra. Det blir som det ska.

Gott så.


#blogg100, dag 15

lördag 14 mars 2015

WebCoast - Värme - Möten - Energi

Redan när jag kommer in på Lindholmen Science Park på fredagen känner jag värmen - det är något speciellt att komma till WebCoast.
Jasså, har du inte biljetten, men vi hjälper dig ändå, vad heter du?
Därnäst gick jag en bit för att kolla läget, ska kanske ta ett "mugshot" och lägga ut. Byter ett par ord med en som jag vet ska prata om något jag ska lyssna på. Nämner en sak och en meter bort säger nästa person "håller du också på med det?" = ett nytt möte, potential för samarbete eller bara samverkan eller att vi har ett gemensamt intresse.

Så himla enkelt att knyta nya goda kontakter när atmosfären är så härlig, inbjudande och tillåtande.

Det var workshop och där lärde man sig något och lärde känna flera.

Det var räkmacka och dags att börja skissa på vilka sessioner man kan tänkas vilja hålla.

Så var det dags för "gridden" att öppna. Vissa som vanligt "på" för att få sin önskade tid och lokal. Andra, som jag, mer avvaktande. Vill gärna sätta upp min session på en tid då jag inte hellre vill gå på något annat.

Bara angenäma dilemman.

Bara goda människor med goda intentioner att under knytkonferensen dela och lära och lära känna varandra och nya och utvecklande ämnen och erfarenheter och tips och diskussioner och allt...

Så härligt.


#blogg100, dag 14

fredag 13 mars 2015

Inga måste eller borde

På en knytkonferens knyter du själv ihop det som passar dig.

Det passar mig och min livsdevis sedan ett par år, citat ur Samtal med änglar:

MÅSTE och BORDE är döden 
låt GLÄDJEN föra din pensel.

Vet att jag skrivit om det förut och kommer skriva om det igen, men kände att det så starkt stämmer på mig idag.

På väg till WebCoast har jag tittat ut en buss som passar. Men jag MÅSTE inte ta den. Jag kan ta nästa 10 minuter senare. (Eftersom jag skriver detta så blir det nog så...)

Först igår kväll kollade jag vilka workshops det är i eftermiddag. Kunde tycka att jag BORDE gå på ett eller annat för att lära mig något nytt, men det MÅSTE jag inte.

Jag ska gå på det jag VILL gå på. Just då.
Kan till och med byta.

Bestämmer också senare om jag ska ha en eller flera sessioner i helgen. Går på KÄNSLAN.

När jag ska åka hem, hur mycket jag ska nätverka och när jag smiter ut i solen på kajkanten bestämmer jag också själv, ledsagad av GLÄDJEN.


#blogg100, dag 13

torsdag 12 mars 2015

Da'n före da'n

Kan liksom inte komma på något bättre att skriva om just nu...

I morgon är det #WebCoast.
Idag är jag trött.
Vill lägga mig tidigt.
Ladda för tre intensiva dagar.

I morgon ska jag vara pigg.
Idag har jag funderat på sessioner.
Inte färdigplanerat.
Men det löser sig.

I morgon kommer forma resten.
Workshops först och sedan gridden.
Räkmackan inte att förglömma.
Förväntningarna är stora.

I morgon kommer vi öppna paketet.
Den fina klappen är möten och kunskap.
Det fina är att det kommer bli bra.
För vi gör det tillsammans.

I morgon ska jag tacka alla i WebCoast-teamet.
De har gjort ett jättejobb.
Själva konferensen gör vi allihopa.
Men de står bakom.

I morgon ses vi.
Nu ska jag sova.
God natt.
Ser fram emot att ses.

Lite töntigt fick det bli men jag är som sagt trött...


#blogg100, dag 12

onsdag 11 mars 2015

Tid att mötas

Idag har jag haft en sån där bra dag när jag fått till det och kontaktat flera jag inte hört av mig till på länge.

Tycker att Linkedin är bra där, med att ge anledningar till att höra av sig genom sina "Gratulera..." och andra meddelanden.

Och som en tanke kom ett par kontakter tillbaka, från helt andra håll. Härligt att vara i flödet av mänsklig omtanke och i viljan att mötas och skapa mening tillsammans.

Det är spännande med människor och möten, både analoga (IRL, i verkligheten) och digitala (mejl, sms, Linkedin, Facebook, Instagram, Twitter, ...). Analogt och digitalt, då pratar jag om möten, själva människorna är förhoppningsvis alltid på riktigt.

Bara att veta att jag har goda och spännande möten planerade får tankarna att vindla och kroppen att pirra av glädje.

Nu är det bara torsdagen emellan, sedan är det WebCoast,. Vilka möten vi ska ha där, hela tiden, härliga människor och mycket mening.

Om möten och möteskultur har @JohanLange gjort ett inlägg om möten idag på Linkedin.

Väl mött! som man säger.



#blogg100, dag 11

tisdag 10 mars 2015

Var står vi idag med jämställdheten?

Ett par dagar efter internationella kvinnodagen kom ett inlägg på GADIPs Facebook-sida.
Det innehöll en länk till en infograf (ja, engelskans "infographic" heter så på svenska fast jag nog inte använt det ordet förut)

Bilden säger mer än många ord... klicka på den för att förstora och komma till källan.

Min slutsats: Bara att fortsätta jobba mot jämlikhet! Det är en bit kvar.

Vill även citera Jonas Gardell idag i sociala media:

"Förstår inte talet om att GE kvinnor lika lön. Kvinnor SKA HA lika lön. Stor skillnad. Jämställdhet är inte välgörenhet."

Bra att det pratas jämställdhet även andra dagar en den 8 mars, eller hur?


 Gender Equality - Where are we today?

#blogg100, dag 10

måndag 9 mars 2015

WebCoast i alla flöden, snart är det dags

Ja, idag har jag spridit länkar om WebCoast igen.

I Göteborgsposten skrev @wieselgren om nyheten Kreathon.

go:teborg&co (som har twitternamn @goteborgcom vilket inte är helt intuitivt... lite klantigt att ha tecken i namnet när världen är allt mer digital, eller? ska man behöva leta?)

Jo, skulle skriva att de skrivit om "okonferensen" som de säger i stället för knytkonferens. Bra artikel i vilket fall om hur WebCoast tar delningsekonomin till mötesbranschen. (fast de använder ordet "delaekonomin")  

Och så alla vi som ska till WebCoast som pratar om vad vi ska göra där, bland annat i Facebook-grupperna WebCoast 13-15 mars och Vi på WebCoast.

På Twitter finns @WebCoast och hashtaggen är förstås #WebCoast, som den är lite överallt annars också. Bara att leta runt och delta i flödena - och framförallt - delta på själva konferensen!

Vi ses där!


#blogg100, dag 9

söndag 8 mars 2015

Lyckocafé i London...

... någon som har ett på gång någonstans i Sverige?

Här kan du läsa om det i London. Tack för tipset @LottaGergils. Jag delade vidare på Lyckobloggens Facebook-sida. Och på Twitter. Goda nyheter ska delas så mycket som möjligt.

Vad skulle du vilja ha på ett lyckocafé?

Jag är lite trött idag och har inte fullt med idéer
- men tänker att en spelhörna vore kul - alltså brädspel men målat direkt på några av borden... till exempel Fiaspel och Schack. Även Yatsy och andra klassiker, kanske någon frågesport.
- och i en annan del av cafét skulle det vara inbjudande soffor med färgglada kuddar.
- lyckobringande fika att köpa - ekologiskt och gärna lite annorlunda.

Vad mer?

Jo, en helt annan sak. Jag har varit dålig på att uppmärksamma internationella kvinnodagen i dag, orkade inte tåga i år som förra året. Kan hålla med de som säger att alla dagar ska vara kvinnodagar, eller rättare sagt människodagar och mångfaldsdagar. Men, så länge det är ojämlikt är det viktigt att belysa och tala om det, även det behöver vi göra alla dagar.


#blogg100, dag 8

lördag 7 mars 2015

Mer om friskvård i Fristad - kursdag 2

Facebook-sidan för Hjärnkraft Västra Götaland finns redan foton från kursen.

Vi har haft två jättebra dagar.
Helt i linje med min folkbildningsambition och #sharingiscaring.

Vad menar jag med det?
Jo, att när människor möts och delar erfarenheter och kunskap med varandra då växer vi.

Mänskliga möten med mening.

Kommunikation av kunskap i kreativ anda.

Någon säger något som väcker tankar hos någon annan.
Vi möts och delar.
I delandet lär vi.

Reflektion vi tar med oss.
Kunskapen växer.
Erfarenhetsbanken likaså.

Tillsammans lär vi,
har trevligt,
skrattar
och är.
bara finns.

För att gemenskapen och glädjen är viktig.


#blogg100, dag 7